Malkina, Marina Yu.
. Assessment of the Sustainability of Budget Revenues in the Regions of the Russian Federation = Оценка устойчивости бюджетных доходов регионов Российской Федерации / Malkina M. Yu. // Journal of Siberian Federal University Humanities & Social Sciences. - 2020. - N 13.- P. 547-559. URL: https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135190 (дата обращения: 22.03.2024). - References: p. 557-558 (14 titles). - [16+]. - The paper proposes new approaches to assessing the sustainability of budget revenues in a region, which have been tested on the example of 83 subjects of the Russian Federation in 2010-2017. The sustainability of budget revenues is estimated on the basis of time series of two indicators: the ratio of sub-federal budget revenues to GRP and real income of sub-federal budgets per capita. To exclude economies of scale and eliminate system-wide risk, both indicators are calculated as a ratio to average Russian values. Using the construction of temporary linear regressions, a steady growth rate, absolute risk and relative risk of budget revenues are determined. For a comprehensive assessment of the sustainability of budget revenues in a region, we proposed the Arrow-Pratt function with the incorporated risk aversion parameter of 1.5. Using the proposed technique, we evaluated the absolute and relative risk, as well as the sustainability of budget revenues in the Russian regions. Assessments based on the two alternative indicators showed a high correlation. Our study revealed that the least stable budget systems are typical for some border regions, including the backward North Caucasian republics and Far Eastern regions with an unstable economy, and Tyumen Oblast, which is quite developed, but depends on the world market. At the same time, some extractive regions (Republic of Sakha), on the contrary, showed a high stability of budget revenues. - В статье предложены новые подходы к оценке устойчивости бюджетных доходов региона, которые апробированы на примере 83 субъектов Российской Федерации в 2010-2017 годах. Устойчивость доходов бюджета оценивается на основе временных рядов двух показателей: отношения доходов субфедеральных бюджетов к ВРП региона и реальных доходов субфедеральных бюджетов в расчете на душу населения. Для исключения эффекта масштаба и устранения общесистемного риска оба показателя рассчитываются как отношение к среднероссийским значениям. С помощью построения временных линейных регрессий определяются устойчивый темп роста, абсолютный риск и относительный риск бюджетных доходов. Для комплексной оценки устойчивости доходов бюджета в регионе мы предложили использовать функцию Эрроу-Пратта с включенным параметром неприятия риска 1,5. С использованием предложенной методики мы оценили абсолютный и относительный риск, а также устойчивость доходов бюджета в российских регионах. Оценки, полученные на основе двух альтернативных показателей, продемонстрировали высокую корреляцию. Наше исследование выявило, что наименее устойчивые бюджетные системы характерны как для некоторых приграничных регионов, включая отсталые республики Северного Кавказа и регионы Дальнего Востока с нестабильной экономикой, так и для достаточно развитой, но зависящей от мировой конъюнктуры Тюменской области. В то же время некоторые добывающие регионы (Республика Саха), напротив, продемонстрировали высокую устойчивость бюджетных поступлений.